Тенденція, коли кожне відомство матиме офіс для надання своїх послуг, поставить хрест на реформі адміністративних послуг - експерти


Чи запрацює закон про надання адміністративних послуг, який набув чинності ще 7 жовтня 2012 року,  й навколо якого останні місяці точиться  боротьба,  стане   лакмусовим папірцем готовності влади проводити  реформу адміністративних послуг в Україні. Про це під час прес-конференції заявив заступник голови правління Центру політико-правових реформ Віктор Тимощук.

Експерт наголосив, що фактично йдеться про визначення  переліку послуг органів виконавчої влади, які надаватимуться через інтегровані офіси – Центри надання адміністративних послуг (ЦНАП).  Але  сьогодні, за словами експерта,  є кілька опонентів цієї реформи, які сповідують радше відомчі інтереси, ніж інтереси громадян.  При цьому, наголосив громадський діяч,  різні відомства займають різну тактику. «Деякі  кажуть, що  готові працювати через Центри надання адміністративних послуг, але фактично можуть саботувати це, – пояснив Віктор Тимощук. – А деякі категорично відмовляються працювати через інтегровані офіси».

Прикладом певної непослідовності експерт  вважає, приміром, поведінку ДАІ (МВС), органу, який заявляв, що не проти надавати свої послуги через ЦНАП, проте водночас звернувся  з ініціативою до держави про дозвіл розвивати власну мережу центрів послуг.

«Зокрема, лунала інформація про те, як в ДАІ просили кошти на створення такого офісу в Києві, щоправда, від цієї ініціатив відмовились, – навів приклад експерт. – Нещодавно ми чули від представників вінницької міської  влади, що  у місті, де працює чотири хороших ЦНАПи,  також  просили гектар землі  на будівництво подібного офісу».

Тенденція, коли кожне відомство матиме офіс для надання своїх послуг, поставить хрест на реформі адміністративних послуг, переконаний Віктор Тимощук. Він зазначив,  що фактичним опонентом цієї реформи сьогодні виступає Міністерство юстиції, яке власне  й було розробником цього закону. «Це міністерство має на сьогодні суто відомчі інтереси, – пояснив громадський діяч, – тому що у його складі  перебуває Державна реєстраційна служба України, орган, який надає найпопулярніші послуги, такі як реєстрація прав на нерухомість. А з липня воно перебирає ще й реєстрацію суб’єктів господарювання».

Віктор Тимощук наголосив, що така  політика держави – створення інтегрованих центрів надання адміністративних послу з одночасним дозволом окремим відомствам мати свої сервісні офіси – абсолютно непослідовна і невигідна з точки зору бюджету, адже кожне відомство розбудовуватиме власну сервісну мережу. Невигідна така практика і для громадян та  бізнесу, тому що їм і надалі доведеться бігати по різним відомствам і установам.

Проблему, на думку Віктора Тимощука, має вирішити фактичний  вступ у дію нового закону про адміністративні послуги, згідно з яким в обласних і районних центрах будуть створені єдині центри надання адмінпослуг  (ЦНАП), де люди зможуть одночасно вирішувати різні справи,  за які відповідають різні служби та органи.

На користь створення центрів надання адміністративних послуг свідчать і результати  опитування відвідувачів  таких центрів, яке було проведене  в 10 містах України: Києві, Дніпропетровську, Львові, Харкові, Рівному, Хмельницькому, Черкасах, Полтаві, Луганську, Миколаєві.  Про це повідомила директор Фонду «Демократичні ініціативи імені Ілька Кучеріва» Ірина Бекешкіна, яка, аналізуючи дані дослідження, зазначила, що  оцінка якості надання послуг у таких центрах загалом висока  – 3.90 бала за 5-бальною шкалою.

І якщо в цілому по Україні  високу оцінку якості надання адміністративних  дають лише  12% громадян, то серед відвідувачів центрів надання адміністративних послуг, що узяли участь в опитуванні,  відповіли, що повністю вирішили своє питання, 57% респондентів, що може свідчити про їхнє задоволення  роботою таких центрів.

 «Оцінки якості надання адмінпослуг вельми відрізняються залежно від міста, – зазначила соціолог. – Найвищі бали, наприклад, отримали центри надання  адміністративних послуг у Харкові – 4,58 бала, Черкасах– 5,56 бала, Хмельницькому – 4,54 бала, Луганську – 4,45 бала, Дніпропетровську – 4,24 бала, Найнижчі поставили жителі Миколаєва (2,87 бала) та Полтави (2,46 бала)». Жителі Києва оцінили якість надання адмінпослуг  у 4,09 бала, Рівного – 3,89 бала, Львова –  3,26 бала.

Ірина Бекешкіна зазначила, що оцінка якості послуг виявилася тісно пов’язаною із результативністю звернення у центр надання послуг: серед тих, чия справа була  позитивно вирішена, – 4.32 бала, серед тих, чия справа ще триває, – 3.50 бала, а серед тих, чия справа так і не була розв’язана, – 2.78.

Координатор Координаційного центру з впровадження економічних реформ в Україні Олександр Саєнко повідомив, що до кінця року в державі  збираються створити  684 центри надання адміністративних  послуг. Такі офіси будуть сформовані у  кожному районі та місті обласного значення. Державний службовець наголосив, що 2013 рік буде максимально присвячений впровадженню Закону «Про адміністративні послуги». При цьому він зауважив, що потрібно бути готовими до певних проблем, зокрема, до відомчого опору з боку органів державної влади, які не підтримують нові формати і принципи роботи, і не готові ментально до нововведень.

«Сьогодні, за ​​нашою інформацією, в Україні функціонує близько 110 центрів надання адміністративних послуг, якість роботи яких відрізняється один від одного»,  – держслужбовець. За його словами, цього року на відповідні потреби уряд уже  виділив з центрального бюджету понад 21 млн грн, очікується ще 50 млн грн.  Крім того, допомагатимуть і  обласні та місцеві бюджети.

Водночас заступник голови правління Центру політико-правових реформ Віктор Тимощук застеріг, що, за даними громадського моніторингу, в Україні  ще не працює 110 центрів надання адмінпослуг. «У кращому разі близько 15 міст мають те, що можна назвати такими центрами, в інших містах громадяни не відчувають змін у якості надання послуг, і їх там дійсно немає», - сказав він.

Віктор  Тимощук додав, що в обласних центрах створення таких офісів обходиться в 2-3 млн грн, у районних – ця сума становить у середньому 200 тисяч грн.

«Реформа ця  важлива,  – підсумував  Віктор Тимощук. – Тож головне, щоб не відбулося  профанації її. Адже створення до 2014 року  650 Центрів надання адміністративних послуг, передбачених  законом,  цифра нереально велика, тому не хотілося б, щоб органи державної влади  звітували про те,  чого не відбулось».